Българите са европейски лидери по четене на новини при появата им в социалните мрежи, в които са се регистрирали. Над половината (55%) посочват този канал като основното място за информиране благодарение на публикации от медии или споделяния и коментари от познати в мрежите. Почти две трети (61% при възможност да посочат повече от един отговор) от четящите новини онлайн казват, че през последните 7 дни са използвали социалните мрежи, „за да следят новини и текущи събития“.
Това показват данни на проучване Евробарометър, проведено онлайн във всички страни от ЕС в периода между 26 април и 11 май. Участвали са общо над 52 300 европейци, от които 1049 българи.
Но отговорите потвърждават тоталното доминиране на телевизионните канали. Запитани кои медии използват най-често, за да следят новини през седемте дни преди попълването на онлайн въпросника, 86% посочват телевизиите. При възможност за повече от един отговор следват онлайн платформи за новини (60%), платформи на социални медии и блогове (47%) и радио (34%).
Господството на телевизора като източник е характерно за всички групи в България над 25 години (от 85% до 91% при тези над 55 години). Сред тези, които са още ученици на 15 години или младежи до 25 години, този показател е 68%.
Има отделна група въпроси за това на кои новини от четените имат доверие. Водещо е доверието им (44%) към обществените телевизионни и радиостанции (вкл. техните сайтове). Близо два пъти повече от средното за ЕС (25% срещу 14%) казват, че се доверяват най-много на хора, групи или приятели, които следват в социалните мрежи или платформи за съобщения, показва още проучването. Същото е положението в доверието към други новинарски платформи, блогове, подкасти (23% срещу 11%) или YouTube и видеоплатформи (19% срещу 10%).
Страни от ЕС, в които над половината от участниците в проучването, информиращи се онлайн, са посочили за основен източник социалните мрежи, са Малта (56%), Кипър (55%), Унгария (53%) и Гърция (50%).
В България следват:
- сайтовете на новинарски издания, вестници или телевизии (39%)
- съобщения от новинарски приложения или „мълнии“ в интернет (24%)
- споделено от приятели или изпратено с директно съобщение в приложения като WhatsApp, Messenger и др. (24%)
Водещите теми на интерес (възможност за няколко отговора) в България са:
- национална политика (50%)
- финансови и икономически новини (44%)
- европейски и международни събития (39%)
- местни новини (36%)
- наука и технологии (31%)
- спорт (30%)
Огромна част от българите не плащат за достъп до новини – 74% са казали, че не го правят (при възможност за няколко отговора), и това не е най-лошият показател в ЕС. Но България е страната с най-много отговорили, че използват за това абонаменти на работодателя си или на училищна/университетска мрежа.
В никоя друга страна в ЕС няма такова господство на „Фейсбук“ (85%) и приложението му „Месинджър“ (62%), посочени от българите на въпроса кои социални мрежи и платформи използват за научаване на новини. В тройката източници е YouTube с 62%. /Дневник/