В рамките само на един ден депутатите приеха на първо и на второ четене Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.
Така Народното събрание отне концесията на „Лукойл“ на пристанище „Росенец“.
Това се случи, след като Хамид Хамид от парламентарната група на ДПС поиска законопроектът с промени в Закона за контрол по по прилагане на ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, да бъде гласуван и на второ четене.
Промените на второ четене бяха приети със 144 „за“, 52 „против“ и нито един с „въздържал се“.
Срещу гласуването на второ четене в рамките на същото заседание застанаха „Възраждане“ и БСП, които обвиниха ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС в погазване на парламентарната демокрация.
Парламентът прие на първо четене промени в Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна на по-рано през деня. В подкрепа на текстовете гласуваха 134-ма народни представители, 45 бяха „против“ и 14 се въздържаха.
Възложените концесии за осъществяване на дейности в стратегически обекти от значение за националната сигурност, засягащи нефт и продукти от нефтен произход, произведени от суров нефт, с произход Русия или изнесени от Русия, се прекратяват в едноседмичен срок, записаха в закона депутатите. С измененията на практика се прекратява концесията на „Лукойл“ за пристанище „Росенец“.
През 2011 г. е подписан договор с акционерното дружество „Лукойл Нефтохим Бургас“ за концесия на пристанищния терминал „Росенец“ (част от пристанище за обществен транспорт с национално значение – Бургас). Концесията е за срок от 35 години.
В хода на дебата от „БСП за България“ и „Възраждане“ изразиха опасения за доставките на петрол след прекратяване на концесията, както и притеснения, че може да бъде заведено дело срещу България. От ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС посочиха, че прекратяването на концесията е резултат от европейски регламент, който трябва да се спазва.
Спор в пленарната зала предизвика предложението на Хамид Хамид (ДПС) в днешното заседание да се пристъпи и към второ четене на законопроекта. За да се уточни дали в хода на дебата от „Възраждане“ са направили заявка за промени между първо и второ четене, беше дадена почивка.
Борис Аладжов от „Възраждане“ каза, че неговата парламентарна група няма да подкрепи така предложения законопроект. Той коментира, че с прекратяването на концесията рискуваме държавата да бъде осъдена и да плати милиони левове на международни съдилища и арбитражи.
Драгомир Стойнев от БСП каза, че ще се въздържат при гласуването на този законопроект. „Не, че сме против да се връщат концесии на държавата, но тук липсва анализ какви ще бъдат последствията върху българската икономика и българския потребител.“, коментира той.
Ивайло Мирчев от ПП-ДБ репликира Стойнев и посочи, че днес е паметен ден, защото от БСП не искат пристанище, притежавано от частна компания, да се върне на държавата. „За първи път виждам БСП да не иска едно нещо да не стане държавно, може би защото частната компания е руска и може би защото някакви партии са получавали финансиране от тази частна компания.“, коментира той. Мирчев призова колегите си в пленарна зала да не използват парламентарната трибуна, за да плащат хората.
Александър Иванов от ГЕРБ-СДС коментира, че не може да се съгласи с изказването на Стойнев. Той каза, че предмета на обсъждането е концесионирането на „Росенец“, а не за собствеността. „Въпросът е за прекратяване на концесия, което прекратяване идва от европейски регламент. Надявам се, че залата ще намери сили да подкрепи това решение, което в голяма степен не противоречи, а е в интерес на българските граждани.“, добави Иванов.
Министерството на транспорта е дало заявка, че може да оперира пристанището, а „Лукойл“ ще може да го използва срещу заплащане на такси. Тази стъпка е и в съответствие с регламента на ЕС във връзка със санкциите срещу Русия. Междувременно в официална позиция от „Лукойл Нефтохим Бургас“ отхвърлиха всички обвинения за данъчни злоупотреби и липса на прозрачност в дейността на компанията.
В сряда съпредседателят на ПП-ДБ Кирил Петков заяви пред журналисти, че ще бъдат внесени промени в закона с цел прекратяването на концесията. По-късно лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, че решението е било общо, а Делян Добрев заяви, че предложението за промените са на Делян Добрев. В рамките на същия ден Икономическата комисия в парламента прие промените в закона.
Пристанището в „Росенец“ бе една от най-малкото точки, през която се внасяше руски нефт на територията на Европейския съюз след началото на войната на Русия срещу Украйна.
България бе единствената страна, която през 2022 година получи дерогация от Европейската комисия да внася нефт още две години. Мотивът за това изключение от общата европейска политика бе ползването за вътрешно потребление на руския нефт. /vesti.bg/