През 2021г. швейцарската часовникарска индустрия е изнесла 23.7млн. часовника, което е капка в морето в сравнение със световното производство на часовници, което се измерва в милиарди. Но нещата се обръщат, когато се разглежда само стойността, тъй като преобладаващо луксозните марки в швейцарската часовникарска индустрия представляват 70% от световния пазар на часовници, като според статистиката на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия през 2022г. износът им ще бъде на стойност 21.2млрд. евро.Цената им се дължи най-вече на простия факт, че швейцарците не предлагат стандартните дигитални часовници, които срещаме навсякъде в ежедневието си, а по-скоро продават изящно часовникарско изкуство във формата на механични бижута за ръка.
Нашите партньори от онлайн магазин за маркови часовници Timebox.bg са направили класация за най-популярните модели швейцарски часовници спрямо техните продажби:
10. Breguet. Jaeger-LeCoultre. Марката от Льо Сентие изпреварва своите колеги от Richemont Vacheron Constantin и Officine Panerai, за да влезе в топ 10 на 2021г. с приходи от 647млн. швейцарски франка при продажби от 110 000 часовника. Но марката се сблъсква с конкуренцията за мястото си от страна на Hublot, която е точно зад нея по отношение на приходите, но с производствен обем наполовина по-малък от този на Jaeger-LeCoultre.
9. IWC. Известна със своя достъпен лукс, пилотски часовници и големи усложнения, тази марка от стабилния Richemont продаде часовници на стойност 889млн. швейцарски франка през 2021г.
8. TAG Heuer. Референтната марка за луксозни спортни часовници е единственият представител на часовникарското подразделение на LVMH в тази десетка. Под ръководството на ветерана в бранша Жан-Клод Биве, до миналата година продажбите постоянно растяха и през 2021г. достигнаха малко под 1млрд. швейцарски франка.
7. Audemars Piguet. Независимата марка часовници от Льо Брасю потвърждава силата на некотираните на борсата компании през 2021г. с рекордни продажби (1.03млрд. швейцарски франка) и печалби за годината. Подобно на Patek Philippe и Rolex, независимата марка контролира стриктно производството си и поема все по-голям контрол върху каналите си за продажба и дистрибуция.
6. Tissot. По-достъпна за широката общественост от марките, които са по-нагоре в таблицата, предлага много по-достъпни часовници в доста по-големи обеми (на второ място след Swatch по отношение на производството). Това е стратегия, която се е отплатила на тази марка на Swatch Group, която приключи финансовата си 2021 година с оборот от 1.05млрд. швейцарски франка при очаквани продажби от близо 3 милиона часовника. Но Tissot страда от популярността на смарт часовниците, с които се конкурира пряко в своя ценови сегмент. Колко дълго компанията може да задържи позицията си в топ 10?
5. Patek Philippe. В ръцете на семейство Стърн от 1932г. насам, марката обича да напомня, че е една от малкото производства, които все още са семейна собственост. Доставчикът на едни от най-добрите часовници в света е произвел приблизително 56 000 часовника през 2021г. – цифра, която почти не се е променила през последните няколко години, тъй като компанията майсторски управлява търсенето и предлагането на своите часовници. Малкият производствен обем при висока средна цена донесе приходи от 1.35млрд. швейцарски франка през 2021г.
4. Longines. Четвъртото място е за най-старата запазена марка, която e все още в действие. През 2021г. филиалът на Swatch Group в Сеинт Имие генерира оборот от около 1.65млрд. швейцарски франка от продажбата на 2.1млн. часовника.
3. Cartier. Въпреки промяната на фокуса в сегмента на часовниците през последните няколко години, френкото перо в шапката на групата Richemont остава силен играч в списъка с приблизително 410 000 продадени часовника през 2021г. с оборот от 1.66млрд. швейцарски франка.
2. Omega. Двуцифреният ръст на марката през 2021г. доведе до приблизително 2.34млрд. швейцарски франка, което означава, че Omega значително надмина индустрията за часовници като цяло, както и своите колеги в рамките на Swatch Group. Timebox.bg изчислява, че само на Omega и Longines се падат около 70% от оперативната печалба на компанията майка през 2021г.
1. Rolex. Компанията с короната остава безспорният шампион на световния пазар на часовници. Напълно независима и нерегистрирана на фондовата борса, престижната марка е почти изключение в тази десетка, заедно с Patek Philippe. Въпреки че компанията е собственост на благотворителна фондация и е много дискретна по отношение на данните си, Timebox.bg изчислява, че продажбите й през 2021г. са били малко над 5млрд. швейцарски франка при приблизителни продажби на 950 000 часовника.
Платена публикация