Малко след публикацията на „Сливен прес“ с въпроси на наша читателка за ситуацията в Дом за стари хора в Сливен, получихме и отговор от директора на социалното звено Нина Накова:
Здравейте!
В отговор на вашите въпроси:
Ваксинирането на населението е политика на държавата, с цел опазване на здравето и живота на хората, в частност на потребителите на Дома за стари хора. Преди да се пристъпи към самата ваксинация, месеци се проучваше желанието на всеки един потребител. На тези, които са затруднени да вземат решение, се търсеше мнението на техните близки.
След обсъждане с доставчика на услугата и РЗИ се насрочиха датите за ваксинация, като първите 5 човека се ваксинираха заедно с персонала. След три дни се направиха ваксини на още 30 човека от потребителите по тяхно желание. Не е поставяна ваксина на лица, които не желаят да се ваксинират.
Всеки потребител е запознат с наименованието на ваксината, която е налична в момента и която ще се постави само след неговото изрично съгласие. Съществуваха и ситуации, в които поради временно неразположение на потребителите, в деня на поставяне или наложена карантина, на лицето не е поставяна ваксина, докато е възможно да се случи това и отпадне причината.
Последните ваксини са поставени на 23.02.2021 г., а антигенните тестове се направиха на 09.03.2021 г. във връзка с два доказани случая на КОВИД 19. На служители на Дома и симптоми от страна на някои от потребителите.
За всички заболели потребители е взето под внимание лечението от личните лекари, като за лицата в по-тежко състояние сме търсили съдействието на спешна помощ. При констатирана необходимост те са превеждани в болнично заведение за лечение.
Не е възможно придружаването на болен потребител в COVID отделение.
В Дома за стари хора и в РЗИ се съхраняват списъци и имената на ваксинираните лица.
От месец март 2020 г. са преустановени свижданията на потребителите с близките, но те са свободни да ползват домашен отпуск без времева рамка, предвид тежката епидемиологична обстановка.
Потребителите стоят в стаите само при карантина на Дома, а през останалото време могат да се разхождат в пределите на Дома, както и в дворното пространство.
Нуждите от лекарствени средства, лечение, зъболечение или други инцидентно възникнали нужди, не са отказани на никого. В това число се осигуряват вещи от първа необходимост, санитарни и хигиенни материали, хранителни продукти.
Медицинските специалисти в Дома са хора с доказан професионален опит и обратното твърдение е невярно. За мобилността на потребителите полагат грижи кинезитерапевт и рехабилитатор, които не позволяват тяхното обездвижване.
От къде е тръгнала заразата, на този етап е невъзможно да се докаже. В Дома работят 52 служители, всеки от тях контактува със семейството си. Те не са изолирани от близките си. Спазват всички противоепидемични мерки и предписания, но нека не пренебрегваме и болничните престои, посещения при лекари и други институции от потребителите, където също е среда за зараза.
Показателен е фактът , че в рамките на 1 година сме успели да опазим здравето на потребителите ни.
С уважение,
Нина Накова